fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
kal-visuals-SKXUZt6wJYY-unsplash

איך למצוא כיוון בחיים אחרי צבא? 7 דגשים שיעשו לכם סדר

אחת השאלות שמעסיקות חיילים משוחררים (וחיילות משוחררות כמובן), זה איך למצוא כיוון בחיים אחרי צבא? 
 
כי בניגוד למה שעברנו עד השחרור, באזרחות כבר אין לנו כיוון ספציפי שחייבים ללכת בו (למרות שיש גורמים שמנסים להוביל אותנו במסלול מסוים), ואנחנו יכולים לעשות כמעט כל דבר שאנחנו רוצים. העניין הוא, שמרוב אפשרויות רובנו נשארים מבולבלים אחרי צבא, ולא יודעים איך למצוא כיוון בחיים ולהחליט מה לעשות, ולאן אנחנו רוצים להגיע… 
 
במילים אחרות, נוצר מצב שבו המון חיילים משוחררים מתקשים לקבל החלטות בנוגע לעתיד שלהם, ולפעמים אפילו מקבלים החלטות מהשיקולים הלא נכונים, מה שעלול ליצור לנו המון תסכול ולגרום לנו להתחרט על הבחירות שלנו בעתיד. 
 
הסיבה שזה קורה, היא שבתור חיילים משוחררים רובנו לא יודעים איך למצוא כיוון בחיים בצורה נכונה, ומה צריך לקחת בחשבון כדי לעשות את זה – וזה בדיוק מה שאנחנו הולכים לגלות במאמר… 
 

איך למצוא כיוון בחיים אחרי צבא 

כמו שאמרתי מקודם, הסיבה שרובנו מתקשים למצוא כיוון בחיים, היא שאנחנו לא יודעים מאילו שיקולים כדאי לקבל את ההחלטה, ומה ההשלכות שלהם על החיים שלנו בעתיד. 
 
בדיוק בשביל זה, ריכזתי במאמר 7 דגשים שצריך לקחת בחשבון, שיעזרו לנו להחליט איך למצוא כיוון בחיים: 
 

1. מה מניע אותנו לקבל את ההחלטה? 

האם אנחנו מונעים מתוך תשוקה ורצון אמיתי, או שאולי מתוך לחץ או הכרח? אנחנו באמת רוצים ללכת על הכיוון הזה, או שאנחנו פשוט ממהרים לקבל החלטה כדי להספיק לעמוד בקצב של החברים ולוודא שלא נישאר מאחור? אולי זה בכלל הפחד לאכזב את ההורים? 
 
האם אנחנו רוצים למצוא כיוון בחיים כי אנחנו באמת מתעניינים בתחום מסוים, או רק בשביל שתהיה לנו תעודה ומקצוע ביד? 
 
לפני שאנחנו מתלבטים על איך למצוא כיוון בחיים, אנחנו רוצים להבין מה המוטיבציה שמניעה אותנו לקבל החלטה, ולוודא שאנחנו מונעים מתוך רצון פנימי אמיתי ולא מתוך לחץ או הכרח. 
 

2. האם זה הרצון האמיתי שלנו, או שזה מה שלימדו אותנו לרצות? 

האם אנחנו באמת רוצים ללכת בכיוון הזה, או שאנחנו עושים את זה רק בגלל שזה מה ש"מקובל"? האם אנחנו עושים את זה בקצב שאנחנו רוצים או בקצב שאנחנו חושבים שאנחנו אמורים לעשות את זה? 
 
נתקלתי בסרטון קצר של 3 דקות עם משל שממחיש את הנקודה הזאת בצורה מצוינת, והרעיון המרכזי הוא שרק ברגע שנתנקה האמונות המגבילות שלנו על עצמנו, והציפיות של החברה (ואנשים אחרים) בנוגע למה אנחנו צריכים לעשות או להיות – רק אז נוכל לראות את עצמנו כמו שאנחנו, ולהבין מה אנחנו באמת רוצים. 

איך למצוא כיוון בחיים – להתחיל לראות את עצמנו כמו שאנחנו

בדרך כלל שאנחנו מקבלים החלטות שהם לא מתוך הרצון האמיתי שלנו, אלא מתוך לחץ חברתי, עצות של אחרים, או ניסיון להשתלב בחברה – הרבה יותר קשה לנו להתמודד עם אתגרים, קשיים וכישלונות, מאשר כשזה קורה כשאנחנו עושים את מה שאנחנו באמת רוצים. 
 

3. לאן אנחנו רוצים להגיע? 

אילו חיים אנחנו רוצים לחיות? איזה חותם אנחנו רוצים להשאיר על העולם? איזה עתיד אנחנו רוצים ליצור (בשבילנו, בשביל הקרובים לנו, ובשביל העולם)? 
 
אחת הסיבות שרובנו לא יודעים איך למצוא כיוון בחיים, היא שאין לנו מושג לאן אנחנו רוצים להגיע. בדיוק כמו שאנחנו רוצים לשים יעד בוויז לפני שאנחנו מתחילים לנסוע, אנחנו רוצים להגדיר לעצמנו חזון שאנחנו שואפים אליו לפני שאנחנו מתחילים להתקדם. 
 
זאת הסיבה שזה אחד הצעדים החשובים ביותר לחיילים משוחררים אחרי צבא, וזה יעזור לנו בצורה משמעותית להחליט איך למצוא כיוון בחיים, ובאופן כללי לפקס אותנו המון בהמשך. 

4. איזה אדם אנחנו רוצים להיות? 

מי אנחנו רוצים להיות? אילו תכונות ומיומנויות אנחנו רוצים לפתח? אילו הרגלים אנחנו רוצים לאמץ? איך אנחנו רוצים להתנהג? איך אנחנו רוצים שיזכרו אותנו? 
 
זה די דומה לסעיף הקודם, רק בהקשר שלנו בתור בני אדם, או במילים אחרות לתאר את הגרסה האידיאלית של עצמנו. 
 
חשוב להדגיש שמדובר במהות שלנו כבני אדם, ולא על מי שאנחנו חושבים שאנחנו לפי איך שהתנהגנו עד היום, או לפי איך שאחרים מגדירים אותנו. פשוט להבין איזה אדם אנחנו רוצים להיות, ולעשות את מה שצריך כדי להפוך לאדם הזה
 

5. לא חייבים להתחיל ישר מהכיוון שבחרנו 

הרבה פעמים אנחנו חושבים שברגע שחשבנו על כיוון בחיים שאנחנו רוצים להגיע אליו, אנחנו חייבים להתחיל ישר ללכת עליו "אול-אין". אבל האמת היא, שזה לא אומר שאסור לנו לעשות דברים אחרים בדרך לשם (למשל כמו למצוא עבודות זמניות, להתנסות בדברים אחרים, וכו'). 
 
יותר מזה, הרבה פעמים זה יהיה מאוד לא פרקטי לנסות ללכת ישר על הכיוון שבחרנו. למשל, אם אני רוצה להיות שחקן קולנוע, אבל מעולם לא התנסיתי במשחק או תיאטרון – מה הסיכוי שאני אצליח לכבוש את הבמה כבר מהיום הראשון? ועוד להתפרנס מזה כמו שצריך? 

במיוחד בתור חיילים משוחררים, עשוי לקחת זמן להגשים את החלומות שלנו

כמובן שאני כן ארצה להתחיל ללמוד משחק ולתרגל את זה כדי להשתפר – הנקודה היא שזה בהחלט לגיטימי לעסוק בדברים אחרים במקביל, כדי להתפרנס ולצבור ניסיון ומיומנויות שיעזרו לי להגיע לשם. 
 
רק דגש אחד חשוב בנושא: המטרה של הדברים האלה הם לקדם אותנו לכיוון שאנחנו שואפים אליו, ולא להפוך למטרה בפני עצמם על חשבונו. 
 

6. לא נדע ב-100% מה מתאים לנו עד שלא ננסה  

לא משנה כמה נלמד וננסה להבין איך למצוא כיוון בחיים, או כמה נחשוב על זה ונתלבט לפני שנקבל החלטה – אנחנו נוכל לדעת באמת אם זה מתאים לנו רק כשנתנסה בזה בפועל. 
 
לכן, אחרי שאנחנו מוודאים שאנחנו מקבלים את ההחלטה מתוך השיקולים הנכונים (בעיקר בעזרת הדגשים הקודמים), אין לנו סיבה להתעכב יותר מדי עם ההחלטה, ועדיף פשוט להתחיל ממשהו וללכת על מה שמרגיש לנו הכי נכון באותו רגע. 
 
כמובן שבמקביל רצוי לתכנן את הדרך ולגדר סיכונים במידה מסוימת, אבל לא באמת נוכל לדעת מראש אם ההחלטה תהיה נכונה או לא, ולכן פשוט עדיף לעשות את זה. 
 

7. תמיד נוכל לשנות כיוון בעתיד, וזה בסדר 

הרעיון הוא לא לשים להתלבטות של איך למצוא כיוון בחיים, אלא להתחיל מסע בדרך חדשה בחיים שלנו. במילים אחרות, למצוא כיוון בחיים זאת רק ההתחלה, ויכול להיות שבהמשך נחליט שאנחנו רוצים לעשות משהו אחר, וזה בסדר. 
 
כמובן שיש לזה מחירים מסוימים לפעמים, בין אם מבחינה כלכלית, מבחינת זמן, או כל דבר אחר שהשקענו בלימודים / קורסים / עבודה וכו'. העניין הוא, שכל עוד הפקנו ערך ממה שעשינו, בין אם למדנו משהו על עצמנו, צברנו חוויות, פיתחנו מיומנויות, או כל דבר אחר – זה עדיין שווה את זה. הרעיון הוא להבין מה באמת מניע אותנו, ולדעת לקבל החלטות בהתאם בכל רגע נתון. 
 
כדי לוודא שזה קורה, אנחנו רוצים לשאול את עצמנו את השאלה: "אם בעתיד יכול להיות שהכיוון הזה לא יהיה רלוונטי עבורי, ולא אתעסק יותר בתחום הזה – האם זה ישתלם לי בעתיד ברמה ששווה את המחיר שאני עלול לשלם אם אשנה כיוון?" 
 
במידה והתשובה היא כן – לכו על זה! במידה ולא – אולי שווה לנסות כיוון אחר, או להתחיל להתנסות בו בדרך שדורשת מחיר פחות כבד (למשל, לעשות קורס במקום תואר). 

כשהסיכוי שווה את המחיר – ללכת על זה בכל הכח

מקווה שהמאמר עשה לכם סדר, ועזר לכם להבין איך למצוא כיוון בחיים אחרי צבא. אם יש לכם שאלות בנוגע למאמר, או משהו לשתף בנושא מתוך הניסיון האישי שלכם – אשמח לשמוע אתכם בתגובות 🙂 

תשתפו אותי ב..

2 Responses

  1. אהלן! רציתי להגיד שאני קצינה שהשתחררה לפני שנה וקצת. טיילתי בדרום אמריקה מרכז אמריקה ואנטארקטיקה 10 חודשים ובחרנו בהחלטה משותף אני ובן הזוג שהיה לי לא להמשיך את הדרך ביחד במהלך הטיול ולקחת סיכון- ולהיות כל אחד בדרכו שלו. סיכון שאנחנו עדיין לוקחים.
    אני חזרתי מהבטיול ואני ממש לא סגורה על מה ללמוד או מה לעשות, חושבת להתגלגל לדברים שעושים לי כיף ואולי באמת מקנים לי יכולות ואולי באמת גם חוויות
    מתלבטת מה הלאה, ובגלל שלא סגורה על זה וכמה דלתות של עבודה באתר סקי נסגרו לי- חושבת פשוט לטוס לצד השני- למזרח ולנצל שם את הזמן קצת, לחוות עוד דברים שיעשו לי כיף, הולכת לתכנית של ״המיניבוס בקרוב״

    בשאלה שלי
    האם אני עושה דברים נכונים
    האם אני צועדת בדרך נכונה
    ומה זה נכונה
    כל הסיטואציה של להיות בארץ עם תמיכה טפו טפו טפו ענקית מהבית, אחרי טיול, לא סגורה על מה לעשות בחיים ללמוד או לעבוד, בעלת יכולות מכל מיני סוגים וגם בלבול של זוגיות שכרגע החלטתי שהיא מדהימה אבל שאני לא בטוחה שאני ממשיכה בה, כרגע לפחות לא, מאוד מאוד מבלבלת אותי.

    אשמח לדעת מה דעתך בנושא
    תודה

    1. אהלן דורה!
      קודם כל מעריך את השיתוף, נשמע שיש לך הרבה מחשבות וזה טבעי לגמרי.
      התשובה היא בתוך השאלה שלך – "מה זה נכונה".

      רובנו מחפשים את התשובה ל"מה נכון" בחוץ, בין אם זה ידע, המלצות, הוכחות שזה יעבוד,
      או אנשים אחרים (חברים / משפחה / ייעוץ חיצוני) שיתנו לנו "אישור" על ההחלטות שלנו.

      בסוף התשובה לזה חייבת לבוא ממך. ויכול להיות שאת צריכה לעבור תהליך / דרך / חוויות עם עצמך כדי למצוא את התשובה הזאת (כמו כולנו בעצם).

      אין דרך לדעת ב100% על שום דבר ממה שכתבת האם זה "נכון" או לא, והדרך הכי טובה היא להמשיך במסע שאת עוברת ולהמשיך לשאול את עצמך ולהרגיש תוך כדי תנועה מה נכון לך ומה פחות.

      אם תרצי להתייעץ יותר בנושא, מוזמנת לפנות אלינו במייל ([email protected]) או ברשתות החברתיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המשך קריאה

אולי יעניין אותך גם...

אל תעשה את הטעות הזאת עם כסף

"אם רק היה לי מספיק כסף, הייתי מסודר"מכיר את המשפט הזה? אני מניח שרוב אנשים חושבים ככה –אבל עד כמה זה באמת נכון? העניין היא,

תשתפו אותי ב..