fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
alexander-w-Kl2t5U6Gkm0-unsplash

החסם מס' 1 להצלחה בחיים (ואיך להיפטר ממנו)

לכולנו יש חסם ערמומי שמתחבא לנו בתת-מודע, ופוגע בהצלחה בחיים שלנו - גם בתחומים שאנחנו ממש טובים בהם... במאמר הזה נלמד איך לזהות אותו, וכמובן גם להיפטר ממנו:
לכולנו יש חסם ערמומי שמתחבא לנו בתת-מודע, ופוגע בהצלחה בחיים שלנו - גם בתחומים שאנחנו ממש טובים בהם... במאמר הזה נלמד איך לזהות אותו, וכמובן גם להיפטר ממנו:

כמה פעמים קורה לנו שאנחנו רוצים להשיג משהו אבל זה מרגיש שאין לנו שום סיכוי? ברמה שלא משנה כמה ניסינו, שום דבר לא הלך – ונשארנו פחות או יותר באותו מצב? זה יכול להיות להצליח במבחן, להכיר בן זוג פוטנציאלי, לעבור ראיון עבודה, להוציא רישיון, או להרוויח סכום כסף שהגדרנו לעצמנו… 
 

החסמים להצלחה בחיים 

בדרך כלל, אם יש לנו מחסום כלשהו בלהצליח בתחום מסוים, זה יכול לקרות בגלל 3 דברים: 
1. חוסר ידע (מה לעשות) 
2. חוסר מיומנות (היכולת ליישם את הידע בפועל) 
3. אמונות מגבילות (חסם מנטלי שמשום מה מונע מאיתנו להשיג את מה שאנחנו רוצים, גם אם יש לנו את השניים האחרים) 
 
במאמר הזה, אנחנו הולכים להתמקד באמונות מגבילות – ולהבין בדיוק מה זה אומר, איך זה משפיע עלינו, והכי חשוב – איך נוכל לפרק אותם, ולפרוץ את המחסומים שמונעים מאיתנו להצליח: 
 
כדי ליישר קו, אמונה היא רעיון, הנחה או טענה כלשהי, שיש לנו תחושת ביטחון בנוגע לזה שהיא נכונה: זה יכול להיות קשור לדת, סוג מוזיקה אהוב, שיטת למידה מומלצת, חשיבות של תפקידים בצבא, ועוד מלא דברים… 
 
להבדיל מעובדה, כמו איך קוראים לנו או באיזה צבע החולצה שאנחנו לובשים – אנחנו לא באמת יכולים לדעת ב-100% שזאת האמת, אבל אנחנו משוכנעים בזה (מהסיבות שנגלה בהמשך המאמר), ולכן זה נקרא אמונה. 

אמונה מגבילה - החסם להצלחה בחיים

אמונה מגבילה זה בדיוק אותו דבר – רק שמדובר באמונה שלא משרתת אותנו, כלומר כזאת שאנחנו נפגעים באופן ישיר או עקיף רק מלהחזיק בה:

למשל, אם אני ממש רוצה להתחיל ללמוד עכשיו תואר כלשהו, אבל אני מאמין שאי אפשר ללמוד דרך הזום, ושחייב ללמוד בכיתה כדי לקלוט את החומר – או שאני אוותר על הלימודים ואפספס הזדמנות שחשובה לי, או שאני ארשם בכל זאת, אבל אני באמת לא אצליח ללמוד ויהיה לי קשה לעכל את החומר, וזה ייפגע בציונים ובהצלחה שלי בתואר… 
 
הבעיה המרכזית עם אמונות מגבילות, היא שהרבה פעמים הם מונעות מאיתנו לעשות ולהשיג דברים שהם אפשריים – אבל אנחנו כל כך בטוחים שלא בגלל אותה אמונה מגבילה: זה קצת כמו להיות כלוא בכלוב למרות שהדלת לא באמת נעולה, אבל אנחנו כל כך בטוחים שכן אז אנחנו לא מנסים לפתוח אותה… 
 
ברגע שנדע לזהות אמונה מגבילה, נוכל לדעת מה אנחנו רוצים לשנות – וברגע שנעשה את זה, נוכל להיפטר מהמחסום שעצר אותנו עד עכשיו, ולצאת מהכלוב הדמיוני שיצרנו לעצמנו: 
 

איך לפרק אמונות מגבילות 

לפני שנדבר על איך לפרק אמונות מגבילות, חשוב שנבין מה יוצר אמונות מגבילות (ואמונות בכלל): אם נשווה בין אמונה לשולחן, אפשר להגיד שהרעיון (או הטענה) הוא כמו המשטח, בזמן שהרגליים הם כמו אירועים, חוויות או מחשבות שגורמות לנו להאמין באמונה הזאת (שמעכשיו נקרא להם "נקודות ייחוס") 
 
כלומר, בדיוק כמו ששולחן לא יכול לעמוד בלי רגליים – ככה גם אמונה לא יכולה להתקיים בלי נקודות ייחוס: לצורך העניין, אם נתייחס לאמונה "אני טיפש" – כדי שנוכל להאמין בזה, אנחנו צריכים שיהיו לנו מספיק נקודות ייחוס שיגרמו לנו להחזיק באמונה הזאת – הנה כמה דוגמאות אפשריות: 

  • נכשלתי במבחן במתמטיקה 
  • ניסיתי לפתור חידה עם 5 חברים וכולם הצליחו חוץ ממני 
  • לקח לי 10 שניות להבין בדיחה שחברים שלי הבינו באותו הרגע 
  • רבתי עם אח שלי והוא אמר שאני טיפש 
  • אני מציע הרבה רעיונות אבל אף פעם לא מקשיבים לי 

 
כמובן שהדברים האלה לא באמת מוכיחים שאני טיפש, אבל ככל שמצטברות לי יותר נקודות ייחוס – אני בסופו של דבר מתחיל להאמין בזה… 
 
אבל יש לזה פתרון: ברגע שאנחנו מבינים את זה – יש 2 דרכים עיקריות לפרק אמונות מגבילות ולהחליף אותם באמונות שיקדמו אותנו למטרות שלנו:
 
1. להטיל ספק בנקודות ייחוס – להטיל ספק באירועים, חוויות ומחשבות שגרמו (וגורמות) לנו להאמין בה מלכתחילה: למשל, אם ניקח את העובדה ש"נכשלתי במבחן במתמטיקה" – זה באמת אומר שאני טיפש? כל מי שנכשל במבחן במתמטיקה זה אומר שהוא טיפש? אולי אני מכיר אנשים חכמים שקיבלו ציון נמוך במבחן במתמטיקה? אם כן, איך זה אומר שאני טיפש? 
 
כמו שאמרתי, הדברים האלה לא באמת מוכיחים שאני טיפש – ולכן חשוב לשאול כמה שיותר שאלות שיעזרו לנו להוכיח את זה, ולהפריך את הנקודות ייחוס שגורמות לנו להאמין באמונה שאנחנו רוצים לפרק. 
 
2. למצוא נקודות ייחוס לאמונה ההפוכה – בדיוק כמו שמצאנו נקודות ייחוס לאמונה המגבילה, אנחנו יכולים למצוא נקודות ייחוס לאמונה החדשה שאנחנו רוצים לאמץ: 

  • קיבלתי 90 בהיסטוריה 
  • עניתי על שאלה שהמורה שאלה בכיתה וצדקתי 
  • אנשים אוהבים את הפוסטים שאני כותב בפייסבוק 
  • חבר שלי אמר שהוא למד ממני המון 
  • בבית ספר כולם רצו להעתיק ממני במבחנים 


גם כאן, הדברים האלה לא בהכרח מוכיחים שזה נכון, אבל אם זה עוזר לנו – אז למה שלא נאמין בזה? 
 
כמובן שקל להגיד ולכתוב על זה, ושליישם את זה זה לא תמיד פשוט כמו שזה נשמע: זה בהחלט דורש מאיתנו לחקור את עצמנו, ולבחון את האמונות, המחשבות, וההרגלים שלנו באופן קבוע – כדי לוודא שאנחנו מתקדמים בכיוון הנכון, ובמידת הצורך לשנות מסלול בדרך לשם 🙂 

תשתפו אותי ב..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המשך קריאה

אולי יעניין אותך גם...

תשתפו אותי ב..