fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
bethany-legg-75nbwHfDsnY-unsplash

איך לקבל החלטות חשובות לעתיד שלנו (בלי להתחרט על זה אחר כך)

במיוחד בתור חיילים משוחררים, אנחנו מתחילים לקבל הרבה החלטות שמשפיעות על העתיד שלנו - במאמר הזה נלמד איך לקבל החלטות כאלה (בלי להתחרט על זה אחר כך)
במיוחד בתור חיילים משוחררים, אנחנו מתחילים לקבל הרבה החלטות שמשפיעות על העתיד שלנו - במאמר הזה נלמד איך לקבל החלטות כאלה (בלי להתחרט על זה אחר כך)

הרבה חיילים משוחררים מתמודדים עם הרבה החלטות חשובות לעתיד שלהם: מה כדאי לעשות בחיים? מה כדאי ללמוד? במה כדאי לעבוד? האם כדאי לטוס לחו"ל? וזה רק ברמה הגדולה – הרי לכל החלטה כזאת, יש הרבה שיקולים מורכבים שאנחנו לא תמיד יכולים לשים עליהם את האצבע באותו הרגע, ולכן חשוב שנלמד איך לקבל החלטות כדי שנעשה את זה בצורה הכי טובה שאפשר. 
 
רגע לפני שנתחיל, אני רוצה להדגיש שאין כזה דבר החלטה מושלמת – לא משנה כמה נלמד איך לקבל החלטות, לעולם לא נוכל לקבל 100% החלטות נכונות, ובתור בני אדם הגיוני שנעשה טעויות ונקבל החלטות שלא נהיה הכי מרוצים מהם… 
 
העניין הוא, שכן אפשר ללמוד איך לקבל החלטות בצורה כזאת שגם אם אנחנו לא מרוצים מהתוצאה של ההחלטה בפועל, אנחנו עדיין נהיה מסופקים מההחלטה שקיבלנו – וזה בדיוק מה שנלמד לעשות במאמר: 
 

למה חשוב ללמוד איך לקבל החלטות כבר בהתחלה 

אחת הבעיות הגדולות שלנו בתור חיילים משוחררים, היא שהרבה פעמים אנחנו לא באמת יודעים מה אנחנו רוצים לעשות, ולפעמים אנחנו רק מחפשים את ההכוונה לצעד הבא, או את האדם או המסגרת שיגידו לנו מה לעשות עכשיו ומה הלאה –

איך לקבל החלטות חשובות לעתיד

הבעיה היא, שכל עוד נהיה תלויים באדם אחר או בארגון שיכוון אותנו, לא משנה כמה הם אלופים, תותחים, או העשייה שלהם מדהימה – אנחנו תמיד נזדקק לעזרה שלהם כדי לקבל החלטות בחיים… האם זה באמת משתלם לנו לתלות את התקוות שלנו בעזרה של מישהו אחר בכל פעם שאנחנו צריכים לעשות צעד חשוב? (ולפעמים אפילו צעדים פשוטים יותר?) 
 
אין ספק שאפשר ואפילו מומלץ להתייעץ ולהיעזר באנשים הנכונים, שיכולים להוביל אותנו לאן שאנחנו רוצים להגיע – מה שכן, ברגע שנלמד איך לקבל החלטות בעצמנו, תהיה לנו הרבה יותר שליטה על החיים שלנו, ונוכל לפעול באופן עצמאי מבלי להיות זקוקים למישהו אחר (שוב, תמיד נוכל להתייעץ ולבקש עזרה, אבל תהיה לנו את היכולת לפעול ולקבל החלטות בעצמנו) 
 

הטעות שאנחנו עושים כשאנחנו מנסים לקבל החלטות 

אחת ההמלצות שרובנו מכירים בנושא של קבלת החלטות, זה לקבל החלטות שמקדמות אותנו לאן שאנחנו רוצים להגיע, ויעזרו לנו בעתיד – כן, אני יודע שלא גיליתי את אמריקה בחלק הזה, ולמרות שלפעמים אנחנו מתקשים ליישם את זה בתכלס – לפחות ברמת ההבנה, רובנו כן יודעים שזאת השאיפה בסופו של דבר. 
 
העניין הוא, שהרבה פעמים שאנחנו מנסים לקבל החלטות בחיים שלנו, אנחנו נוטים להיצמד למטרות ויעדים מוחשיים – לרוב זה שיקולים כמו "מה התואר הזה ייתן לי?" או "כמה אני מרוויח בעבודה הזאת?", ולפעמים גם שיקולים ברמת חשיבה קצת יותר עמוקה, כמו "מה אני אוהב ונהנה לעשות בחיים שלי?" או "איזה ערך אני רוצה לתת לעולם?". 
 
בגדול, אין אם זה שום בעיה, ואפילו מומלץ לשלב גם שיקולים כאלה כשאנחנו מקבלים החלטות – אבל זה רק חלק מזה. למעשה, יש חלק לא פחות חשוב שרובנו מפספסים אותו, והוא אולי המהות של כל החלטה שנקבל בחיים שלנו – שזה לקבל את ההחלטה לפי האדם שאנחנו רוצים להיות. 
 
שוב, אין ספק שחשוב להגדיר לעצמנו שיקולים, ועל זה כבר דיברתי במאמר אחר שכתבתי על איך לקבל החלטות בעזרת 4 צעדים – במאמר הזה בחרתי להתרכז ספציפית בנושא הזה, בגלל שזה משהו שיש לו כל כך הרבה משמעות בנוגע לכל תחומי החיים שלנו: 
 

איך לקבל החלטות חשובות מבלי להתחרט

כמו שאמרתי בתחילת המאמר, אי אפשר להבטיח שתמיד נקבל את ההחלטות הנכונות – ובטוח שיהיו החלטות שנקבל שבהם הדברים לא הלכו כמו שרצינו… 
 
אז אם קיבלנו החלטה רק כדי לקבל תוצאה מסוימת, ובסופו של דבר לא קיבלנו אותה – יש סיכוי לא קטן שנתחרט… אבל מה אם היינו מקבלים החלטה מתוך רצון להפוך לגרסה טובה יותר של עצמנו? זה יכול לבוא לידי ביטוי בלעמוד על הערכים שלנו גם כשזה קשה (נגיד אם אחד הערכים שלנו הוא כנות, אז להגיד את האמת גם כשזה פוגע בנו בעבודה או בעסק), או בלקבל החלטות שיעזרו לנו לפתח מיומנויות שחשובות לנו (נגיד לעבוד במכירות/שירות לקוחות כדי לפתח כריזמה ואסרטיביות, או ללמוד NLP כדי לשפר את התקשורת הבינאישית שלנו) 
 
היתרון בלקבל החלטות שיקדמו אותנו כאדם, הוא שגם אם לא השגנו את התוצאה שרצינו, עצם זה שעברנו תהליך, למדנו והשקענו בעצמנו – כבר נותן לנו סיפוק, ורוב הסיכויים שלא נתחרט בגלל שההשקעה לא הייתה לחינם, וכן הרווחנו מזה משהו ברמה האישית 🙂 

דרך טובה להבין איך לקבל החלטות כאלה, היא לשאול את עצמנו שאלות כמו "מה הערכים שלי?", "אילו מיומנויות חסרות לי היום כדי להפוך לאדם שאני רוצה?", "אילו תכונות אני מעריך באנשים אחרים?", "איזה אבא/חבר/בן זוג (או כל זהות אחרת שאני מייחס לעצמי) אני רוצה להיות?", ועוד שאלות בסגנון… 
 
אז נכון, אנחנו רוצים להתמקד גם ביעדים ויתרונות מוחשיים כשאנחנו מקבלים החלטות, וזה חלק מאוד חשוב בזה – העניין הוא, שגם היעדים והיתרונות שלנו הם בעצם אמצעי שנועד לספק לנו חוויה כלשהי, ולהפוך אותנו לאדם מסוים (כלומר לקרב אותנו צעד נוסף לגרסה האידיאלית שלנו). 
 
הרי בסופו של דבר, הדבר שהכי חשוב לנו זה איזה אדם אנחנו הופכים להיות: אילו ערכים אנחנו מאמצים, איזה אישיות ותכונות פיתחנו, ואילו מיומנויות צברנו לאורך הדרך… כי בסוף זה מה שמשנה באמת, לא ככה? 

תשתפו אותי ב..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המשך קריאה

אולי יעניין אותך גם...

הדרך הנכונה להתכונן לאזרחות

הדרך הנכונה להתכונן לאזרחות

אחד האתגרים הגדולים שחווה כמעט כל חייל משוחרר,זאת היציאה הפתאומית לאזרחות: אחרי כל כך הרבה שנים במסגרות כמו בית ספר וצבא,אתה פתאום משתחרר, ואף אחד

תשתפו אותי ב..