fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
manuel-goche-f5S8twmshn0-unsplash

5 דרכים לפתח הערכה עצמית שלא תלויה בשום דבר

הערכה עצמית היא אחד הדברים שיקבע עד כמה נצליח בחיים – הבעיה היא, שהרבה פעמים אנחנו נוטים לבסס אותה על תוצאות, הישגים, ודברים אחרים שלא תמיד בשליטתנו... במאמר הזה, נגלה 5 דרכים לבנות הערכה עצמית גבוהה שלא תלויה בשום דבר חוץ מאיתנו:
הערכה עצמית היא אחד הדברים שיקבע עד כמה נצליח בחיים – הבעיה היא, שהרבה פעמים אנחנו נוטים לבסס אותה על תוצאות, הישגים, ודברים אחרים שלא תמיד בשליטתנו... במאמר הזה, נגלה 5 דרכים לבנות הערכה עצמית גבוהה שלא תלויה בשום דבר חוץ מאיתנו:

בין אם אנחנו רוצים לפתח קריירה איכותית, ליצור זוגיות מדהימה, להצליח בלימודים או בכל דבר אחר בחיים שלנו – אחד הדברים שמשפיע על אילו תוצאות נקבל ולאיפה נגיע, זה כמה הערכה עצמית יש לנו. 
 
יותר מזה, הערכה עצמית מייצרת לנו תחושת מסוגלות גבוהה, שעוזרת לנו להעז ולממש את עצמנו בדברים שאנחנו רוצים ולהרגיש משמעותיים, ומאפשרת לנו להרגיש רגועים ושלמים עם עצמנו בהווה, לא משנה מה המצב שלנו כרגע, כמה בעיות יש לנו בחיים, איפה אנחנו ביחס לאחרים, או כמה פישלנו וטעינו… 
 

הסוד מס' 1 להערכה עצמית גבוהה 

הרבה פעמים, כשאנחנו רוצים לפתח הערכה עצמית גבוהה, אנחנו נוטים לחשוב שזה דורש מאיתנו להגיע להישגים או לעמוד בתנאים מסוימים כדי שנוכל "לזכות" בהערכה עצמית ולהיות ראויים בעיניי עצמנו. 
 
העניין הוא, שכל עוד אנחנו מנסים לבסס הערכה עצמית על דברים בסגנון הזה – היא לא תחזיק מעמד לאורך זמן, ותישבר אחרי שנתמודד עם מספיק קשיים, אתגרים וכישלונות… מה שאנחנו כן רוצים, זה לפתח הערכה עצמית ללא תנאים, כלומר כזאת שלא תלויה בתוצאות, או באם אנחנו טובים יותר ממישהו אחר או לא – אלא נטו על סמך מי שאנחנו. 
 
כמובן שזה קל להגיד, אבל לא תמיד קל ליישם את זה בפרקטיקה – בדיוק בשביל זה, החלטתי לרכז לכם במאמר הזה 5 דרכים שיעזרו לכם לבנות הערכה עצמית יציבה לאורך זמן, שלא תלויה בשום דבר: 
 
1. פרגון עצמי על התנהגות (לעומת תוצאה) 
כבר דיברנו על זה באחד הפוסטים בקבוצת הפייסבוק שלנו, ובגדול הרעיון הוא שברגע שאנחנו מפרגנים לעצמנו רק על תוצאות, זה משדר לנו שאנחנו שווים רק שאנחנו מצליחים, וזה מייצר לנו הערכה עצמית שמבוססת על תוצאות – כלומר אם לא הצלחנו, אנחנו לא שווים…

לעומת זאת, כשאנחנו מפרגנים על התנהגות, זה משדר לנו שהשווי שלנו תלוי בנו, ולא בתוצאות שהשגנו – כלומר עצם זה שאנחנו עושים דברים שמקדמים אותנו כבר מחזק אותנו בלי קשר לתוצאה, מה שמייצר לנו הערכה עצמית שלא תלויה בתוצאות והישגים. 
 
2. למצוא דרכים ליהנות כאן ועכשיו 
בסופו של דבר, הרעיון של הערכה עצמית שלא תלויה בתוצאות היא לאפשר לנו להרגיש טוב בהווה, מבלי שנצטרך לחכות שנשיג מטרה כלשהי בשביל זה. לכן, עצם זה שנמצא דרכים ליהנות בהווה ולעשות דברים שעושים לנו טוב, יגרום לנו להרגיש מאושרים כאן ועכשיו, מה שמשדר לנו במובן מסוים שהמצב שלנו טוב, ושאנחנו אסירי תודה על מה שיש כרגע, מה שמחזק את ההערכה העצמית שלנו… 
 
3. ללמוד דברים שחשובים לנו 
בדיוק כמו שאנחנו רוצים ליהנות בהווה, אנחנו רוצים גם ללמוד ולהתפתח, ולהפוך לאנשים איכותיים ומעניינים יותר. הרעיון הוא לא ללמוד כדי להגיע למטרה מוחשית כמו תואר/תעודה, או להגיע לרמה X ורק אז להעריך את עצמנו (אחרת זה לא שונה מהערכה עצמית שתלויה בתוצאות), אלא להיות מאושרים מעצם התהליך וההתקדמות, כלומר שאנחנו עושים ומתפתחים כל הזמן.

עצם זה שאנחנו משפרים את עצמנו והופכים לאנשים מיומנים יותר כבר בונה לנו הערכה עצמית גבוהה, במיוחד כשזה בתחום שמעניין אותנו. 
 
4. להוסיף דברים מעניינים לחיים שלנו 
דרך נוספת להפוך לאנשים מעניינים ואיכותיים יותר, היא להוסיף דברים לחיים שלנו: זה יכול להיות תחביבים, תחומי עניין, פרויקטים, התנדבויות, וכל דבר שמרתק ומלהיב אותנו, מעורר בנו השראה, ועוזר לנו לגלות בעצמנו צדדים נוספים ומעניינים…

 לגלות על עצמנו דברים חדשים כל הזמן – הדרך להערכה עצמית גבוהה

כמובן שזה נחמד גם לשדר את הדברים האלה כלפי חוץ, אבל מספיק שרק אנחנו נהיה מודעים לזה, וזה כבר יגרום לנו להרגיש הרבה יותר משמעותיים ומעניינים, מה שיחזק את ההערכה העצמית שלנו. הדגש הוא לא על אילו דברים ספציפיים נוסיף, אלא על עצם הגישה האקטיבית שאנחנו לוקחים כדי לעצב את החיים שלנו כמו שאנחנו רוצים, והעובדה שאנחנו תמיד ממשיכים להוסיף להם עניין. 
 
5. קבלה עצמית 
מדובר באחת הדרכים היותר חזקות להערכה עצמית – בעוד ששאר הדרכים כן נבנות בזכות התנהגות מסוימת (שזה בסדר), קבלה עצמית מעודדת אותנו להכיל גם את ההתנהגויות שאנחנו פחות אוהבים, בתור חלק מהשלם הזה שהוא אנחנו. הרבה פעמים אנחנו נוטים לכעוס על עצמנו כשאנחנו מתנהגים בצורה שלא מקדמת אותנו, או כשאנחנו "מתעצלים" לעשות דברים. 
 
הרעיון הוא, שכל דבר שאנחנו עושים, גם אם הוא לא משרת אותנו – נועד למלא איזשהו צורך (בין אם הוא מצליח לעשות את זה בפועל או לא), ועצם זה שננסה להילחם בהתנהגויות האלה, עלול דווקא להעצים את הבעיה ולגרום לנו להרגיש רע יותר… 
 
כלומר, אנחנו רוצים לפתור את הבעיה מהשורש, וללמוד לזהות את הצורך שהם מנסות לממש, ולמצוא דרכים יעילות יותר לעשות את זה. כן, זה תהליך, וזה יכול לקחת זמן או להיות מאתגר לפעמים – מה שחשוב זה שניתן מקום גם לדברים האלה, ובסופו של דבר זה יאפשר לנו להתקדם בצורה הרבה יותר יעילה (ומהנה) עבורנו. 
 

כמובן, שאלו לא בהכרח הדרכים היחידות לפתח הערכה עצמית שלא תלויה בשום דבר – ועדיין, ככל שניישם אותם יותר, יהיה לנו הרבה יותר קל לאהוב את עצמנו ולבנות בסיס יציב של ודאות פנימית שנובע מתוך הערכה עצמית חזקה. מקווה שנהניתם, ואשמח לשמוע – מה דעתכם על המאמר? לאיזו דרך הכי התחברתם? יש לכם רעיונות לדרכים נוספות? 

תשתפו אותי ב..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המשך קריאה

אולי יעניין אותך גם...

איך להתמודד עם רגשות שליליים

כולנו חווים רגשות שליליים שאנחנו לא אוהבים לחוות: בין אם זה לחץ לפני מבחן או ראיון עבודה, כעס על חבר או קרוב משפחה, או אפילו לקוח שעצבן

5 מיומנויות חובה לחיילים משוחררים

בתור חיילים משוחררים, הגיוני שניתקל בהרבה אתגרים ודילמות אחרי השחרור – כמו מה ללמוד, איפה לעבוד, מתי (ואם) כדאי לטוס, ועוד… הרעיון הוא, שבדרך כלל אנחנו

הטעות הנפוצה של חיילים משוחררים

הטעות הנפוצה של חיילים משוחררים

המאמר הזה מדבר בעיקר לחיילים משוחררים שכבר יש להם כיוון,כלומר חלום או מטרה שהם שואפים אליו.. (למרות שגם אם עדיין אין לך, אין ספק שהתובנות

תשתפו אותי ב..