fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
hannah-olinger-NXiIVnzBwZ8-unsplash

איך לבחור מקצוע לימודים? 3 דגשים שחייב להכיר

אחת השאלות הראשונות שאנחנו שואלים את עצמנו אחרי הצבא, זה "איך לבחור מקצוע לימודים?". הרי השתחררנו, יצאנו לחיים שבהם אנחנו אחראיים על הגורל של עצמנו, ובדרך כלל זה הזמן שבו אנחנו מתחילים לחשוב קדימה לעבר העתיד, בעיקר מבחינת בחירת כיוון לקריירה
 
למרות הדעה הרווחת שצריך לעשות תואר אחרי השחרור, אנחנו מאמינים שאפשר להצליח בחיים מבחינת קריירה גם בלי לעשות תואר – יחד עם זאת, אין ספק שלעשות תואר זה לא דבר רע, והמחשבה לא צריכה להיות על "איך אני מתחמק מלעשות תואר", אלא על "לאן אני רוצה להגיע, והאם לעשות תואר מקדם אותי לשם או לא" (נדבר על זה בהרחבה בהמשך המאמר). 
 
בכל מקרה, גם כשאנחנו מחליטים לעשות תואר, אנחנו רוצים לדעת איך לבחור מקצוע לימודים בצורה נכונה, כדי לוודא שאנחנו הולכים בכיוון הנכון, ולא מקבלים החלטה שנתחרט עליה בעתיד… 
 

הדגש מס' 1 לפני שחושבים איך לבחור מקצוע לימודים 

הבעיה המרכזית עם השאלה "איך לבחור מקצוע לימודים?", זה שהיא מניחה מראש שאנחנו חייבים לבחור מקצוע לימודים. העניין הוא, שלא בהכרח לכולנו זה מתאים, ויכול להיות שיש אנשים שיבחרו ללכת במסלולים שלא דורשים מהם תואר, ועדיין מאפשרים להם לחוות הגשמה ומימוש עצמי, ובמקביל להתפרנס בכבוד. 
 
מה שכן, ברגע שאנחנו חושבים לפי הדגשים הנכונים – יהיה לנו הרבה יותר קל להבין האם אנחנו רוצים ללכת ללמוד, ואם כן אז מה אנחנו רוצים ללמוד. בדיוק בשביל זה, ריכזתי לכם במאמר הזה 3 דגשים שחייבים להכיר כדי להבין איך לבחור מקצוע לימודים בצורה נכונה, ולוודא שאנחנו עושים את זה מהסיבות הנכונות: 
 
1. למה אנחנו רוצים ללכת ללמוד? 
לפני שאנחנו חושבים על איך לבחור מקצוע לימודים, אנחנו רוצים להבין מה הסיבה שבגללה אנחנו רוצים ללכת ללמוד. כתבתי מאמר בעבר על 2 סוגי המוטיבציות שמניעות אותנו, ואנחנו רוצים להבין איזו סוג של מוטיבציה מניעה אותנו. 
 
כלומר, האם אנחנו רוצים ללמוד מתוך לחץ, בין אם זה כי ההורים שלנו מצפים שנלך ללמוד, או כי אנחנו משווים את עצמנו לחברים שכבר התחילו ללמוד ואנחנו מפחדים "לפספס" את ההזדמנות ולהישאר מאחור – או שאנחנו רוצים ללמוד כי אנחנו שואפים לעתיד מסוים, להצלחה בקריירה, או לחזון שהצבנו לעצמנו שאנחנו מאמינים שהלימודים יעזרו לנו לקדם אותו.
 
2. להבין מה חשוב לנו בלימודים 
ברגע שאנחנו מבינים למה אנחנו רוצים ללמוד, אנחנו רוצים להבין מה חשוב לנו בלימודים: לבחור תחום שמעניין אותנו? לרכוש מקצוע לעסוק בו בעתיד? אולי אנחנו רוצים להעשיר את הידע בתחום מסוים שלא בהכרח קשור לקריירה? יכולים להיות לנו הרבה שיקולים שונים, וזה הכי לגיטימי בעולם. 
 
לעומת זאת, אם אנחנו הולכים ללמוד "רק בשביל ללמוד", כנראה שאנחנו לא עושים את זה מהסיבה הנכונה. נתקלתי בפוסטים בקבוצות פייסבוק של אנשים שרוצים להתחיל ללמוד, אבל לא יודעים מה – בדרך כלל במצב הזה, הרצון ללמוד לא מגיע מתוך מקום אותנטי, אלא מתוך הנחה ש"עכשיו צריך ללמוד", או ש"כולם לומדים אז גם אני צריך", וכו'. 

איך לבחור מקצוע לימודים – מתוך רצון, לא מתוך לחץ

ברגע שאנחנו בוחרים מקצוע לחיים בצורה אותנטית, אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים לעשות, ואין לנו צורך לחפש את התשובה במקומות חיצוניים – ובדרך כלל זה יאפשר לנו ללכת ללמוד באופן טבעי מבלי צורך לחפש אישור מאחרים. 
 
רק דגש חשוב על זה – זה בסדר להתייעץ עם אחרים. זה בסדר לשאול איך לבחור מקצוע לימודים, ולהיעזר בהמלצות של אחרים. העניין הוא, שאנחנו לא רוצים להאיץ בתשובה להגיע, ו"להכריח" את עצמנו לקבל את ההחלטה כבר השנה – מה שחשוב זה שנקבל את ההחלטה ממקום אותנטי ונכון, והלחץ לקבל החלטה מהר יכול להסיט אותנו משם בקלות. 
 
3. לבדוק האם זה מקדם אותנו למטרה שלנו 
כמו שאמרתי בתחילת המאמר, יכול להיות שלא לכולנו מתאים לעשות תואר, וחלקנו יכולים להצליח ולפתח קריירה בדרכים אחרות כמו הקמת עסק, או הצלחה בתחומים שלא בהכרח דורשים תואר, למשל כמו ספורט, מוזיקה, משחק וכו'… 
 
העניין הוא, שאנחנו לא רוצים שההחלטה תבוא לא ממקום של "חייב לעשות תואר כדי להצליח", וגם לא ממקום של "תואר זה בולשיט ולא עוזר בכלום". מה שאנחנו כן רוצים לעשות, זה להבין לאן אנחנו רוצים להגיע – ומה הדרך שתקדם אותנו לשם. אם לעשות תואר במקצוע מסוים מקדם אותנו למטרה שלנו – אז מעולה! אם לא, אז עדיף למצוא דרך אחרת שכן תקדם אותנו לשם. 

מקצוע לימודים – האמצעי ולא המטרה

בקיצור, לפני שאנחנו חושבים על איך לבחור מקצוע לימודים, אנחנו רוצים להבין לאן אנחנו רוצים להגיע – גם במובן של להבין איך אנחנו רוצים לחיות, וגם ברמה של להציב חזון למען משהו גדול יותר מאיתנו. ברגע שנעשה את זה, יהיה לנו הרבה יותר קל לקבל את ההחלטות הנכונות עבורנו… 
 
מקווה שנהניתם, ואשמח לשמוע – אילו דגשים הייתם מוסיפים למאמר? 

תשתפו אותי ב..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המשך קריאה

אולי יעניין אותך גם...

עד כמה אתה חופשי באמת?

עד השחרור מהצבא, זה די ברור שאין לנו חופש מוחלט לעשות מה שבא לנו…השאלה היא, עד כמה אנחנו באמת חופשיים גם אחרי הצבא? קודם כל,

תשתפו אותי ב..