fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
micah-KgNZGaCEmSE-unsplash

5 טעויות נפוצות שמונעות מאיתנו לחיות את הרגע (וגורמות לנו ללחץ מיותר)

אחד הדברים שחשובים לנו בתור חיילים משוחררים, זה לחיות את הרגע. נכון שחלקנו מצאנו דרכים לעשות את זה במהלך הצבא (או לפחות בעיסוקים אחרים שעשינו במקביל) – העניין הוא, שאחרי השחרור אנחנו מקבלים את החופש לחיות איך שאנחנו רוצים, מה שמאפשר לנו לחיות את הרגע על מלא. 
 
כמובן שחשוב גם לוודא שאנחנו מתפתחים וחווים מימוש עצמי בזמן שאנחנו עושים את זה, וזה נושא שאנחנו מדברים עליו במאמרים אחרים באתר שלנו (ובאופן כללי בתוכן שלנו). במאמר הזה ספציפית, אני רוצה להתמקד בנושא של לחיות את הרגע, ולדבר על הדברים שמונעים מאיתנו לעשות את זה (ואיך להתמודד איתם).

מה מונע מאיתנו לחיות את הרגע 

הרבה פעמים הדבר שמונע מאיתנו לחיות את הרגע כמו שאנחנו רוצים, זה הקונפליקט המדומה שנוצר בין זה לבין מימוש עצמי והשקעה בעתיד. כלומר, אנחנו נוטים להאמין שכדי להצליח בעתיד, אנחנו חייבים להקריב את ההווה. 
 
עכשיו, זה אולי נכון שחשוב לעשות הקרבות מסוימות למען העתיד לפעמים – אבל אנחנו בהחלט רוצים ליהנות בהווה תוך כדי בניית העתיד שלנו, ולשלב הנאות בחיים שלנו במקביל להשגת מטרות. 
 
הבעיה היא, שהרבה פעמים בניסיון להשיג את המטרות שלנו – אנחנו נכנסים למרדף אחרי תוצאות והישגים, שגורם לנו להמון לחץ ומקשה עלנו לעצור וליהנות מהרגע כשצריך (ובהחלט צריך). 
 
למעשה, יש 5 טעויות נפוצות שאנחנו עושים מתוך ההקשר הזה, שמונעות מאיתנו לחיות את הרגע כמו שאנחנו רוצים – ובמאמר הזה אנחנו הולכים לגלות את הטעויות האלו, ולהבין איך אפשר להימנע מהם: 
 
1. לשלב כמה משימות במקביל 
אחד הדברים שפוגעים ביכולת שלנו לחיות את הרגע, זה הניסיון לשלב כמה משימות במקביל (או מה שנקרא "מולטיטסקינג"). למשל, להיות במפגש עם חברים ובמקביל ללמוד למבחן, או לבלות זמן איכות עם המשפחה ובמקביל לקרוא ספר. 
 
הבעיה היא, שזה אולי נתפס לנו בתור משהו פרודוקטיבי, שמאפשר לנו לשלב כמה דברים במקביל – אבל למעשה אנחנו מפסידים את שניהם. ברגע שאנחנו עושים יותר ממשימה אחת בו זמנית, הפוקוס שלנו הוא כבר פחות מ-100% בכל משימה, מה שגורם לזה שהאיכות של הביצוע הרבה פחות טובה מלהשקיע 100% בכל משימה כזאת בנפרד (כלומר, להקדיש שעתיים למפגש עם חברים, ובנפרד שעתיים ללמידה למבחן, יהיה הרבה יותר יעיל מלהקדיש 4 שעות לשניהם יחד). 
 
השאיפה היא להיות נוכח ב-100% בסיטואציה עצמה, ולהתעסק בכל דבר שאנחנו עושים ב-100% שלנו (במקום לנסות לפצל את זה לכמה דברים). כן, זה בסדר לשלוח איזו הודעה פה ושם עם צריך – רק חשוב שלא נישאב לזה יותר מדי, וכן נישאר ממוקדים במשימה אחת מרכזית. 
 
2. לחשוב על העבר או העתיד 
הרבה פעמים אנחנו עסוקים במחשבות על העבר (כמו אכזבה על טעויות שעשינו, או מה היה קורה אם היינו פועלים אחרת), או במחשבות על העתיד (כמו תכנונים לקראת המטרות שלנו, או חשש מאירוע שעומד לקרות).

מחשבות על העבר והעתיד – מונעות מאיתנו לחיות את הרגע

הבעיה היא, שזה מסיט את הפוקוס שלנו ממה שאנחנו עושים בהווה, והרבה פעמים גורם לנו ללחץ ותסכול מיותר… כמובן שיש מקום ללמידה מהעבר ולתכנון העתיד – רק חשוב לעשות את זה בזמנים שבהם אנחנו רוצים להקדיש לזה מחשבה, ולא כשאנחנו עסוקים במשהו אחר כמו עבודה, לימודים, פרויקט כלשהו, יציאה עם חברים וכו'. 
 
ברגע שאנחנו מתנתקים ממחשבות על העבר והעתיד, אנחנו נשארים רק עם מה שקורה עכשיו בהווה, והרבה יותר קל לנו לזרום איתו וליהנות מזה. 
 
3. ניסיון להיות מוכנים לכל תרחיש 
הרבה פעמים אנחנו חושבים שאנחנו צריכים להיות מוכנים להכל, ושנדע מראש איך להגיב לכל תרחיש אפשרי, בין אם זה איך להתנהג בראיון עבודה, מה להגיד בדייט, להכיר את התשובה לכל שאלה אפשרית שתהיה במבחן, וכו'. 
 
הסיבה שזה קורה, היא שאנחנו מאוד אוהבים כשיש ודאות בחיים שלנו, ובמקביל מאוד חוששים מחוסר ודאות – ועצם זה שאנחנו מוכנים לכל תרחיש (כביכול) מגן עלינו מפני חוסר ודאות. 
 
הבעיה היא, שזה לא באמת אפשרי להיות מוכנים לכל תרחיש אפשרי, והניסיון לעשות את זה רק מכניס אותנו ללחץ ותסכול, ומונע מאיתנו לחיות את הרגע וליהנות ממנו באמת… 
 
למעשה, כדי שנוכל לחיות את הרגע בעוצמה – אנחנו חייבים ללמוד לאמץ את החוסר ודאות. כלומר, הרעיון הוא לדעת להתמודד עם מצבים שאנחנו לא מוכנים אליהם, ולא יודעים בהכרח מה להגיד או מה לעשות באותו הרגע – וזה מה שבאמת מאפשר לנו ללמוד ולהשתפר, ובמקביל לזרום עם הסיטואציה באופן טבעי, מה שמאפשר לנו להיות 100% נוכחים ב"כאן ועכשיו" ולחיות את הרגע 🙂 
 
4. קבלת החלטות מתוך לחץ סביבתי 
הרבה פעמים אנחנו עושים דברים רק בגלל ש"כולם עושים את זה" או "ככה צריך", למרות שזה לא בא מתוך רצון אמיתי. למשל, אנחנו נלך ללמוד מקצוע שאנחנו לא סגורים עליו בגלל שכל החברים שלנו מתחילים ללמוד, או כי המשפחה מתחילה ללחוץ ואנחנו לא רוצים לאכזב אותם, או ללכת לעבוד במועדפת רק בשביל המענק למרות שזה בכלל לא מדבר אלינו, ואנחנו בכלל רוצים לעבוד ולצבור ניסיון במשהו אחר… 
 
העניין הוא, שזה גורם לנו לקבל בחירות ממקום לא אמיתי, ואנחנו מרגישים שאנחנו תמיד חייבים "להתאים את עצמנו" ולעמוד בסטנדרט חברתי שרק מוסיף לנו לחץ לחיים… לעומת זאת, ברגע שנתחיל לקבל החלטות מתוך מקום אותנטי, יהיה לנו הרבה יותר קל לחיות את הרגע ולזרום עם ההחלטות שקיבלנו באופן טבעי יותר. 
 
5. "לברוח" מהסיטואציה למשהו אחר 
הרבה פעמים תוך כדי כשאנחנו עושים משהו, אנחנו נוטים "לברוח" למשהו אחר – זה יכול להיות ממקום של חוסר ריכוז או הסחות דעת, הרגשה שהמוח מתאמץ מדי, או תחושה שגורמת לנו לאי נוחות. 
 
למשל, כשאנחנו באמצע לימודים למבחן ועוצרים כדי לגלוש בפייסבוק, או כשאנחנו יושבים עם חברים ואנחנו מתעסקים בטלפון תוך כדי (למשל כי אין לנו מה להגיד וזה גורם לנו להרגיש מוזר). 
 
העניין הוא, שזה גורם לנו לפספס רגעים מדהימים שיכולנו לחוות אם היינו מרוכזים 100% בהווה, ומונע מאיתנו לחיות את הרגע בעוצמה ולזרום עם הסיטואציה… ככל שנימנע מה"בריחות" האלה, ונישאר ממוקדים בסיטואציה עם התחושות שאנחנו חווים כאן ועכשיו – נוכל לצבור יותר חוויות וריגושים ולהפיק ממנה את המקסימום 🙂 
 
אלו 5 טעויות נפוצות שחשוב להימנע מהם, ועדיף להתמקד בכל פעם בטעות אחת ולעבוד עליה, מאשר לנסות להיפטר מכולן בבת אחת. מקווה שנהניתם וקיבלתם ערך מהמאמר, ואשמח לשמוע – לאיזו טעות הכי התחברתם?

תשתפו אותי ב..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המשך קריאה

אולי יעניין אותך גם...

איך ליצור משמעות בחיים? (כלל מס' 1)

אני מניח שכולנו רוצים לדעת איך ליצור משמעות בחיים שלנו, וזה חשוב במיוחד בגלל שאחרי השחרור, כשכבר אין לנו מסגרת, ולא בהכרח יש לנו כיוון לחיים ואולי

תשתפו אותי ב..