fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ivana-cajina-dnL6ZIpht2s-unsplash

5 עקרונות ללמידה אפקטיבית בכל תחום בחיים

אחת המיומנויות החשובות ביותר שאנחנו חייבים לפתח בכל שלב בחיים (ובמיוחד בתור חיילים משוחררים וצעירים בכללי), היא יכולת למידה אפקטיבית. 
 
הרי אנחנו לומדים כל כך הרבה במהלך החיים שלנו. זה מתחיל מבית הספר, ואחרי זה ממשיך בלמידה לפסיכומטרי, למידה באוניברסיטה / במכללה, או בכל תחום שבו נרצה להשתפר, בין אם זה מקצוע / עיסוק / תחביב וכו'. 
 
העניין הוא, שלמרות שאנחנו לומדים כל כך הרבה – רובנו כמעט ולא שמים דגש על למידה אפקטיבית, כלומר איך ללמוד בצורה שבאמת תאפשר לנו להטמיע את החומר וליישם אותו בחיים שלנו
 
יותר מזה, לא רק שהרבה מאיתנו לא לומדים בצורה אפקטיבית – הורגלנו לעשות כמה טעויות שפוגעות בלמידה שלנו, ומקשות עלינו לזכור, ליישם ולהטמיע את החומר שאנחנו לומדים. 
 

למה קשה לנו עם למידה אפקטיבית? 

הרבה מהלימודים שלנו עד עכשיו היו בעיקר למבחנים ובגרויות, כך שלמדנו בעיקר בשביל לעבור את המבחן, ולא כדי לזכור את החומר. כתוצאה מזה, הרבה מאיתנו התרגלנו לרכז את זמני הלמידה שלנו בעיקר לקראת מבחנים – מה שפוגע ביכולת שלנו ללמוד בצורה אפקטיבית. 
 
אז נכון, לפעמים אנחנו עדיין לומדים רק בשביל להשיג תוצאה מסוימת, למשל לקבל ציון טוב בפסיכומטרי או במבחנים בתואר – אבל מעבר לזה שהעקרונות ללמידה אפקטיבית שנכיר במאמר הזה יכולים לעזור לנו גם להתכונן למבחנים בצורה טובה יותר – הם חשובים במיוחד כשאנחנו רוצים להתמקצע בתחום מסוים, ולהמשיך להשתפר בו באופן מתמיד. 
 
כלומר, אולי פחות חשוב לנו להטמיע בחיים שלנו את החומר למבחן בהיסטוריה – אבל ברגע שאנחנו לומדים מקצוע לחיים שאנחנו רוצים לעסוק בו, זה מאוד קריטי שנטמיע את מה שאנחנו לומדים בקשר למקצוע, וניישם את זה בחיים שלנו כשנעסוק בזה בפועל. 
 
בקיצור, כדי שנוכל ללמוד דברים חדשים ולזכור אותם לאורך זמן, ולהטמיע אותם בחיים שלנו באמת – חשוב שנלמד לפתח לעצמנו שיטת למידה אפקטיבית. בדיוק בשביל זה, ריכזתי לכם במאמר הזה 5 עקרונות ללמידה אפקטיבית שתאפשר לנו להטמיע כל דבר שאנחנו לומדים בצורה הטובה ביותר: 
 
1. למידה מתמשכת 
אחד הדגשים החשובים ביותר ללמידה אפקטיבית, זה להבין שלמידה היא לא דבר שיש לו סוף – זה לא נגמר אחרי בית הספר, לא אחרי הצבא, לא אחרי התואר, ולא אחרי שום קורס שנעשה. 
 
הלמידה ממשיכה כל הזמן, ולא משנה כמה עברנו, כמה דברים השגנו, או כמה אנחנו טובים במשהו – תמיד נוכל להשתפר ולשאוף ליותר, ואנחנו תמיד רוצים להמשיך ללמוד. 
 
כמובן שזה לא אומר שאנחנו צריכים להרגיש רע בגלל שעוד לא הגענו לשם (בדיוק מהסיבה שתמיד יש לנו לאן לשאוף, ולכן לעולם לא נגיע ל"נקודת הסיום"), וחשוב שבמקביל נפתח הערכה עצמית ללא תנאים ונרגיש טוב עם המצב שלנו כרגע, גם אם עדיין לא הגענו לאן שאנחנו רוצים. 
 
2. למידה מעגלית 
הרעיון בלמידה מעגלית, זה שככל שנלמד נושא מסוים יותר ויותר לעומק, ככה נבין טוב יותר גם את הדברים שלמדנו בהתחלה כשנחזור עליהם פעם נוספת. למשל, אחרי שהשלמנו קורס דיגיטלי שלם – ברגע שנחזור שוב על השיעור הראשון הוא יהיה הרבה יותר ברור, ונוכל לקלוט דברים שלא הצלחנו לקלוט בהתחלה. 
 
כמובן שגם החזרתיות משחקת פה תפקיד – ובכל זאת, עצם זה שאנחנו לומדים ומטמיעים מידע נוסף שמשדרג את התפיסה וההבנה שלנו בתחום, מאפשר לנו ללמוד את אותם הדברים מזוויות חדשות, ולקלוט דברים שלא הצלחנו לקלוט בעבר 🙂 
 
3. למידה הדרגתית 
אחת הטעויות שפוגעות בלמידה שלנו, היא לנסות לרכז את זמני הלמידה בעצימות גבוהה ובתדירות נמוכה (למשל, ללמוד רק לקראת מבחנים כמו שאמרנו מקודם). הרעיון בלמידה הדרגתית, היא לעשות את ההפך – כלומר ללמוד בעצימות נמוכה, אבל בתדירות מתמשכת (כמו שלמדנו בדגש הראשון). 
 
יותר מזה, אנחנו רוצים לחלק את הלמידה שלנו לצעדים קטנים, ולא לנסות ללמוד הכל בבת אחת. אחרי הכל, הרבה יותר קל ללמוד נושא אחד ולהטמיע אותו, ואז לעבור לנושא הבא – מאשר לעבור על כל הנושאים ביחד, ולעשות את זה כמה פעמים. 
 
בדיוק כמו שבחיים הרבה יותר אפקטיבית להתקדם למטרות שלנו בצעדים קטנים בהדרגה, זה גם עוזר לנו ללמוד בצורה יותר אפקטיבית. 
 
4. למידה בשטח 
אין ספק שלמידה תאורטית היא דבר חשוב. מה שכן, חשוב לא פחות גם ליישם את המידע החדש בשטח, וללמוד דברים נוספים תוך כדי תנועה. 
 
ברגע שאנחנו מיישמים דברים בשטח, אנחנו חווים אותם דרך כל החושים שלנו (ראייה, שמיעה, רגש), והרבה יותר קל לנו להטמיע מידע שלמדנו בתיאוריה, וגם להבין מה עובד לנו ומה לא, ולהמשיך לשפר את העשייה שלנו כל הזמן. 
 
יותר מזה, זה מאפשר לנו ללמוד דברים נוספים מהפעולות שאנחנו עושים (והתוצאות שאנחנו מקבלים מהם). אחרי הכל, כל תיאוריה / תובנה שפותחה היא תוצאה של התנסות בשטח שהובילה ללמידה הזאת – אחרת לא היינו יכולים לדעת שזה עובד, לא? 
 
5. למידה שיתופית 
כשאנחנו לומדים לבד, אנחנו מוגבלים רק לידע שכבר יש לנו, ולחומר שמועבר ישירות דרך המורה, בין אם זה בקורס, ספר, סרטון יוטיוב, מאמר וכו'. ברגע שאנחנו לומדים עם עוד אנשים, אנחנו יכולים לעזור אחד לשני ולשתף תובנות זה עם זה, לשאול שאלות נוספות, לתרגל וליישם ביחד, ובאופן כללי זה הופך את הלמידה ליותר חווייתית 🙂 
 
למשל, אפשר ליצור קשר עם חבר שמתעניין באותו התחום וללמוד ביחד, לתרגל את החומר עם חברים מהכיתה, לקיים דיונים סביב הנושא, ועוד… 
 
אלו היו 5 דגשים ללמידה אפקטיבית בכל תחום בחיים. כדי להטמיע אותם בחיים שלנו בצורה הטובה ביותר, רצוי לוודא שאנחנו מתמקדים בעקרון אחד בכל פעם (בדיוק כמו שלמדנו בדגש השלישי), ומיישמים אותו עד שזה יושב לנו טוב 🙂 

תשתפו אותי ב..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המשך קריאה

אולי יעניין אותך גם...

איך להפוך לבלתי מנוצח

איך להפוך לבלתי מנוצח

מהי התכונה שתהפוך אותך לבלתי מנוצח? ואיך אפשר להטמיע אותה בחיים שלך? הצעד הראשון לשם מתחיל במאמר:

תשתפו אותי ב..